Face the Facts. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suzan Nievergeld - WaarBenJij.nu Face the Facts. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suzan Nievergeld - WaarBenJij.nu

Face the Facts.

Door: suzannievergeld

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na wat vragen van: Wanneer komt dat reisverslag nouuuu? Heb ik besloten hem eerder te plaatsen dan ik van plan was. Hebben jullie wat leesvoer tijdens het binnenzitten hehe. Of is het weer alweer wat beter aant worden? Ik raak een beetje inspiratieloos van dat hete weer, en vooral vergeetachtig want ik moet altijd heel hard nadenken wat ik ook alweer heb gedaan 3 dagen geleden.

Na al die luierdagen op het strand en saaie werkdagen heb ik alle tijd gehad mijn hersenen te laten kraken, en zijn mijn gedachten op de loop gegaan. Ik ben tot een aantal inspirerende conclussies gekomen:

Allereerst, wat me opviel aan mezelf, ik zit hier nu 6 weken en ik ben alleen nog maar een vestje en 2 paar oorbellen verloren! Ik ben nogsteeds gelukkige eigenaar van mijn telefoon, pinpas, identieteidskaart, sleutels, zonnebril en ipod :D maar laten we dat even afkloppen.... You never know, ik blijf Suzan. Wat me dan weer tegenvalt is dat dat slordige toch echt in mij zit (sorry Chloe) en dat ook nooit zal veranderen (sorry Mam). Mijn jurkjes, broeken, bh’s, leggings en schoenen zijn door de hele kamer, en zelfs het hele huis (sorry andere husigenootjes) te vinden. Ook blijkt het maar weer dat opvouwen en mijn bedopmaken niet tot mijn talenten behoren. Het is een hele opluchting als ik donderdagavond thuiskom na het werk en mijn bedje opgemaakt is, met mijn pijama opgevouwen onder mijn kussen ( Thanks Cindy :D). Laten we het niet over mijn klerenkast hebben..

Waar ik ook over nagedacht heb is wat me nu echt opvalt aan Zuid Afrika. Dingen waar je niet aan denkt als je er niet over nadenkt, snapje? Bijvoorbeeld, ze rijden niet alleen aan de linker kant, ALLES is gewoon andersom! De eerste weken ben ik een paar keer bijna flink op mn bek gegaan bij het nemen van de verkeerde roltrap, verbrand ik soms nogsteeds mijn tong doordat ik vergeet dat de warme kraan rechts zit en loop ik nogsteeds tegen de stroom in. Maar ik hou mezelf voor dat dat nog wel went... Ook merk je toch nog wel een beetje het taboe op sex enzo op de radio. Zo is het liedje F*ck you van Co Lee Green opeens getransformeerd in “Forget You” (weiiiird) en was een radiopresentator enorm verbaasd dat ze in New York gratis condooms uitdeelde. Misschien een goed idee voor in dit land waar Aids het grootste probleem is?

Maar het is vooral het grote verschil tussen Black en White. Micheal Jackson heeft hier toch niet zoveel invloed gehad blijkbaar -It don’t matter if you’re black or white- Want it Does matter hier. Alle vervelende beroepen worden gedaan door zwarte mensen. Poetsvrouwen, vuilnismannen, taxichauffeurs, toiletjuffrouwen, parkeerwachters – ik heb ze nog nooit in het wit gezien. En dan heb ik het niet over 1 poetsvrouw of 1 toiletvrouw, maar 5 op 10 vierkante meter. Gewoon om werkgelegenheid te creeren. Alle toiletten zien er daarom piekfijn uit, er valt geen een glassplinter te bekennen in de kroeg en het is geen probleem als je geen inparkeertalent hebt, er staan zo 3 parkeerwachters klaar om je te helpen. En het stomme van alles, het valt niet eens meer op als je er niet echt op let. Wat iedereen zegt, over 2 worlds in 1 country, klopt als een bus. Ik woon in een vrij rijke buurt, waar alleen maar blanke wonen. Maar om de hoek liggen de zwervers onder hun kartonnetje te verhongeren en een paar kilometer verderop liggen 3 gezinnen samen in een krotje te slapen, snuiven jongetjes van 10 jaar Tik als een malle en wordt er iemand neergeknalt voor een horloge of mobiele telefoon. Op datzelfde moment drinken wij cocktails op ons balkon, komt mijn baas aanrijden in zn nieuwe Audi A6 en springen de buurjongetjes in hun verwarmd zwembad. “It don’t matter if you’re black or white”- my ass, Mister Jackson. Maar je kunt er vrij weinig aan doen...

Wat eigelijk wel grappis is, als je gaat uiteten, dat je het eten wat je niet opeet in een ‘doggybag’ krijgt om mee te nemen. De bedoeling erachter is dat je het afgeeft aan de zwervers op straat. Aangezien we vaak XL-porties krijgen, doen we regelmatig toch nog iets goeds voor deze wereld!


Zo, genoeg serieuze gedachtes gedeeld. Ik zal nu mijn activiteiten en ervaringen van afgelopen week(en?) met jullie delen.

Ik was gestopt op donderdag, 2 weken terug. We hebben ’S avonds coctailtjes gedronken bij Cubana, waar we op de VIP banken mochten zitten. Heel chill! Beetje jammer dat we om 11 uur weer moesten move, aangezien de tafel vanaf 11 gereserveerd was. Vrijdags hebben we gebraaid bij Yasmine, een studiegenootje uit Breda. Na een frustrerende omweg van een half uur, werd het toch een gezellige avond. Zaterdag hadden de mannen het idee om naar Christal Pools te gaan, meertjes in de bergen met watervalletjes en gelegenheid tot cliffdiving. Dat leek ons een top-plan na de fotos gezien te hebben! Helaas waren ze vergeten erbij te vertellen dat we eerst nog een hike van anderhalf uur moesten maken om er te komen... Wat een feest! Zeker met bijna 40 dagen...Het was een vrij zware tocht met rotsen af en op springen, uitkijken dat je je enkel niet zou breken en om de minuut insmeren om een kreeftenkop te voorkomen (dat laatste is mislukt). Het bleek ook maar weer dat ik niet heel handig ben, want ik ben 3 schaafwonden en 1 pijnlijke billen rijker. Gelukkig is er nog een Suzanne, die nog iets minder handig is. Ein-de-lijk aagenkomen bij de eerste pool, wilde ze net zo stoer als de jongens van een cliff af gaan springen. Helaas kwam ze niet verder dan de eerste rots, waar ze een enorme uitglijer maakte en met haar hoofd op de rots terecht kwam. Met een bijna-hartaanval voor de toekijkende en een enorme bult + hoofdpijn voor Suzanne tot gevolg. Was even schrikken! Gelukkig blijkt het uiteindelijk mee te vallen, volgens de dokter is Suzanne ‘Perfectly healty’. Het meertje was echt prachtig, dus het was de vermoeidheid, schaafwonden en spierpijn de dagen erna allemaal waard! Maar van die Cliff duiken? Mij niet gezien!
’S Avonds hebben we bij de famous liquid store (het is eigelijk Liquer store maar zo eigenwijs als ik ben vertik ik dat zo te noemen) bacardi en cola ingeslagen. Helaas had heel Cape Town hetzelfde idee, waardoor de winkel BOMvol stond. Als belonging voor het lange wachten vergat de verkoper 1 bacardifles te scannen. Goedkoop boodschapje! Dat beloofde een leuke avond te worden..
We hebben eerst gekingsed en zijn toen, na het bekladderen van elkaars auto’s, richting Club 31 gegaan. Het was weer een topavond!
Zondag hebben we lekker uitgeslapen, want dat was nodig, en zijn toen even naar de shoppingmal gegaan voor nieuwe bikinis en slippertjes. Daarna zijn we naar het strand gegaan om uit te brakken. Het water van de zee is inmiddels een stuk minder koud! ’S Avonds nog een poging gedaan tot film kijken, maar die is helaas mislukt door onze vermoeidheid.

Maandag was het Valentine’s Day <3. De brievenbus puilde natuurlijk uit ;)! Omdat we deze dag natuurlijk altijd uitgebreid vieren thuis (ahum) wilde we het niet zomaar voorbij laten gaan. Goed excuus om uit te gaan eten :D. Het werd voor de verandering weer eens een Italiaan, maar wel de beste ooit!

Dinsdag zonsondergang gekeken bij het strand, Gisteren niet veel gedaan en vanavond gaan we uiteten met het Tamboerskloof-huis. Vrijdagmorgen is het zo ver – Het Cederberg-hel-weekend! Nee.. we hebben de planning bekeken en het gaat vast gezellig worden. Met 30 Nederlanders in een backpackershostel in Zuid Afrika is al een ervaring opzich. De zaterdag met die 8-uur hike moeten we maar voor lief nemen. Ik denk maar aan die getrainde bil – en been- spieren die we ervan zullen krijgen (vooral niet denken aan de spierpijn vooraf)... En ik heb gehoord dat we wild kunnen spotten! Ik zeg: Laat maar komen die hike, mijn nieuwe Allstars en ik lopen ons er wel doorheen.

Nog even een stage-update: Andrew heeft mijn talent voor photoshop ontdekt dus mag ik dat nu lekker veel doen :D. Mijn social media-plan moet nog goedgekeurd worden door Wesley, mijn begeleider. Dus daar wacht ik nu op. Verder moet er weer veel geoptimaliseerd worden op de websites, met betrekking op keywords en meer duidelijkheid van wat we precies doen, om zo meer mensen te trekken. Vandaag moet ik me verdiepen in pakkende zinnetjes en die verwerken in plaatjes die op de site komen, met photoshop. Leukleuk!
Ik ben veryyy excited over het idee dat papa en mama over een maandje al overvliegen! Ik wil ze zo veel laten zien, dat ik bang ben dat het niet gaat lukken in die dagen dat ze hier echt zijn. Ik moet me dus maar eens gaan verdiepen in een strakke planning ;) In die weken komen er nog 2 paar ouders van mijn huisgenootjes. Maart en half April zal dus in het teken staan van sightseeing, ons op ons best gedragen, het huis netjes schoon houden en vooral veel geluk en blijschap bij het zien van onze ouwe vertrouwde oudjes. Ik heb er zin in!

Liefs vanuit Kaapstad!

Ps. Foto’s staan op facebook, maar die zijn eigelijk alleen van het stappen. Bij mijn volgende verslag zal ik de mooie natuurfoto’s op Picasaweb zetten. Nog even geduld voor degene die geen facebook hebben dus...

  • 17 Februari 2011 - 07:48

    Renée:

    Jeeeej ik ben geloof ik de eerste ;)
    Ik moest toch weer heel hard lachen om die verhaaltjes van jou zeg, vooral met al je serieuze gedachtens hahah! Wel echt gek zeg dat grote verschil tussen black and white dat had ik niet verwacht eigenlijk..
    Nou meid, ik spreek je snel en heeeel veel plezier & succes op je hel weekendje ;) hihi!
    dikke kusssss vanuit dit kouwe kikkerland:D

  • 17 Februari 2011 - 07:52

    Chloë:

    SUZAN!:D Haha wat een top verhaal, ik denk dat ik m gewon kopieer en plak naar mijn waarbenjij.nu hihi nee grapje;) Maar je hebt wel alles even prachtig samengevat. Heb wel een foutje gevonden hihi je hebt vorige week je andere verhaal geplaatst hoor ;) Dus zo lang was het niet geleden. Donderdag is al bijna officieel de 'schrijf-je-waarbenjij.nu-verhaal-op-stage-dag' Dus ik ga er zo ook maar eens aan beginnen :) Succes vandaag! Tot straks! Woehoew weekend op donderdag! :D xxx Ps ik vergeef het je ;) you know what I mean heah :P

  • 17 Februari 2011 - 09:07

    Mandy S:

    hi schat!
    weer een erg leuk verhaaltje hoor! :D heel leuk geschreven.
    't is alleen moeilijk te geloven dat er nóg een ''minder handige'' Suzan(ne) rondloop op deze aardbol ;) hahah! maargoed, daar gaan we maar vanuit dan ;)
    En ik wens jou héél veel succes als jij daadwerkelijk op je All-stars dat weekend gaat doorkomen! hihi ;) Heb je de blarenpleisters al ingepakt? of de rolstoel misschien? :p

    Succes dit weekend en spreek je snel chick!
    Take Care <3 xx

  • 17 Februari 2011 - 09:19

    Linss:

    hee suuss,

    wat een verhaal weer haha, zo leuk hoe je weer schrijft! ben enorm jaloers op het warme weer daar, wij kijke er hier naar uit en jij hebt het liever wat koeler! maar wij hebben hier toch ook wel al een paar zonninge dage gehad, beetje lente idee. wel best erg zeg met dat wit en zwart gedoe! nie zo verwacht eigenlijk, ik zou denk ik alles zielig vinde voor die mense mja..
    succes met fotoshoppe haha en alvast een fijn weekend:D

    lieefsss kussss lins

  • 17 Februari 2011 - 09:33

    Julia:

    Super leuk om je verhaaltje weer te lezen Suzan! :D
    Je maakt me hier in het koude NL stiekem wel jaloers!

    Geniet er nog maar goed van daaro!:D

    Liefs xx

  • 17 Februari 2011 - 10:23

    Joeschmeitz:

    Heej Suzan,

    Hoe maf dat wij ook in Club 31 waren zaterdag! En ook op een strand hebben gezeten op valentijnsdag! Clifton 4. Ik zou zeggen, kom eens een wijntje drinken en wat buurten! Neem Stephanie ook mee, die hebben we ook nog niet gezien.
    x

  • 17 Februari 2011 - 10:25

    Christel :

    Suzan!
    Wat een top verhaaltje heb je er weer van gemaakt:)! Erg leuk om te lezen.
    niet nog n kamer vrij toevallig want ik word n beetje moe van dat 'wel mooi niet mooi'-weergedoe hier!
    Toch best triest dat de verschillen daar nog zo groot en duidelijk zijn tussen blanken en zwarten, maar zoals je al zei, valt idd weinig aan te doen.
    Ik wens je veel plezier met alles wat je de komende week weer gaat doen en ik kijk uit naar je volgende verhaaltje!
    Veel liefs X Christel

  • 17 Februari 2011 - 11:08

    Floor:

    Weeeer een top verhaal !

    Ik wil je alvast super veel succes wensen op je hell-weekend wat gaat komen ;) Het wordt vast een super hike!!!

    Ik bel je de maandag erna als je dan nog leeft hihi ;)! Wil de verhalen dan wel horen, en kan ik je een update geven over ons weekend hier in meijel-city, erg spannend natuurlijk!

    xx

  • 17 Februari 2011 - 15:13

    Carien:

    Ha Suzan,
    Ik weet ook niet hoe je het voor elkaar krijgt maar zelfs bij ons in de berging vinden we bh's van jou ???
    Het moet toch niet gekker worden!!! Maar zo te lezen vermaak je je wel, fijn dat je het naar je zin hebt.

    Groetjes Jack en Carien

  • 17 Februari 2011 - 18:00

    Hanneke:

    Heeee Suuss!!
    Weer een leuk verhaaltje en idd raar dat die verschillen daar nog zo groot zijnn.. Dacht dat het juist in die landen juist niet zou zijn!

    Je gaat morgenvroeg een weekendje wegg, wat een luxi, in Zuid Afrika een weekendje weg ;) haha!
    Geniet ervan en take care!!
    heeeel veel kusjes!

  • 17 Februari 2011 - 18:12

    Peter:

    Hoi Suzan, blij om te lezen dat je nog niets veranderd bent (met dat opruimen (dus niet) en zo. Zo herken ik mijn meisje weer en is dus een teken dan je je helemaal thuis voelt;-).Ook opbeurend dat je ons ouwe oudjes vind. Maar goed, het woord "vertrouwde" maakt dan weer veel goed !!. Wij beginnen nu ook de dagen af te tellen om onze jonge vertrouwde dochter weer eens in het echie te zien en voelen.

    Groetjes
    Der Alte ;-)

  • 17 Februari 2011 - 18:15

    Anouk:

    Hee suzan,

    Wat schrijf je toch altijd weer leuke verhaaltjes.. erg grappig hoe je het allemaal omschrijft!
    Ik volg ze allemaal!

    En ook mij maak je stik jaloers met dat mooie weer en zovaak lekker uiteten en stappen etc.

    Ik wens je nog super veel plezier daar.. geniet ervan!

    Liefs, xxx


  • 17 Februari 2011 - 20:10

    Anjes:

    Hoi Suzan,

    Heerlijk om jou verhalen te lezen,vind het jammer als ze afgelopen zijn.
    Jij weet het ook allemaal zo leuk te omschrijven.
    Ik zou willen dat ik nog jong was,maar helaas ik behoor ook tot de oudjes hahaha
    Geniet ervan maar zo te lezen is dat geen probleem.

    Groetjes Anjes

  • 17 Februari 2011 - 21:21

    Maud :

    Haa Suuuuus!
    Ik heb weer 'n leuk verhaaltje van je gelezen :)!
    Kijk ervan op dat er toch nog zoveel verschillen zijn daar zoals je omschrijft..

    Maar je gaat morgen beginnen aan je avontuuur zie ik!! veel succes & plezier, en geniet van 't uitzicht daar, want dat zou vast superr zijn ;)

    ps ; knuffel van iris terug:)

    Veeeeel liefss X

  • 19 Februari 2011 - 13:09

    Suzan:

    hahaha wat n leuk verhaal! wat n luxe zeg, n weekendje weg in afrika, ben jaloers op je allstars die wel mee mochten ;)
    t zal wel even wennen worden, dat lopen. dat is eens wat anders dan alcohol achterover slaan in je weekend hihi. ben benieuwd hoe je t afgaat! maar daar zal vast wel een top verhaal uit komen!
    meisss ik spreek je snel weer! verder nog succes op je stage en met je tocht natuurlijk!!!
    dikke kus! doe voorzichtig

  • 19 Februari 2011 - 13:10

    Chantal Bouten:

    ummm die naam moet mijn naam zijn hihihi. geheugenverlies door t koude weer hier! ;)

  • 20 Februari 2011 - 16:42

    Mart En Wilma:

    Hoi Suzan,

    Het gaat wel goed met jou daar zo te lezen! Geweldig, om jaloers op te worden! En wees zuinig op die oudjes van je als ze komen, ze moeten nog langer mee.............
    Groetjes uit Heibloem (koud vandaag....brrrrr...)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Hallo! Van Januari tot Juli loop ik stage bij escape4africa - een touroperator - in Kaapstad. Samen met Chloe woon ik in de wijk Gardens, in Villa Tivoli, met nog 4 of 5 andere studenten. Via deze site ga ik jullie op de hoogte houden van mijn leventje hier! Enjoy!

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 46735

Voorgaande reizen:

05 Januari 2011 - 04 Juli 2011

Placement South Africa

23 April 2013 - 30 November -0001

Backpacking down under

Landen bezocht: