The two tomatoes on tour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suzan Nievergeld - WaarBenJij.nu The two tomatoes on tour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suzan Nievergeld - WaarBenJij.nu

The two tomatoes on tour

Door: suzannievergeld

Blijf op de hoogte en volg Suzan

18 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Peeps!
Howzit? Hier nog steeds top! Chloë is inmiddels gearriveerd, Ik heb mijn eerste werkweekje erop zitten en heb weer veel gezien dit weekend. Ik heb nu iets meer het gevoel gekregen dat ik ook echt in Afrika zit, want Kaapstad zelf is zo Westers! Enjoy..

Maandag, op mijn laatste vrije dagje, ben ik naar the greenmarket square gelopen. Met mijn splinternieuwe zonnebril, een plattegrond en mijn super gevoel voor kaartlezen vertrok ik met volle moed naar de stad. Ik ben maar 1 keer gigantisch fout gelopen. Applausje voor mezelf! En natuurlijk was ik zo eigenwijs om geen zonnebrand op te doen. halloo, ik wil toch zeker wel bruin worden?
Bruin ja, liever niet knalrood. Maar dat is me blijkbaar niet gegund. Toen ik thuis kwam schrok ik me te pletter, want mijn voorhoofd had de kleur van een tomaat, en mijn neus was nog 3x zo rood. Great! Ik was als de dood dat het zou gaan vervellen dus ik smeerde me een ongeluk. Helaas pindakaas was het toch allemaal te veel voor mijn tere huidje, dus toen was het helemaal drama.
Greenmarket Square is een plein met een marktje en ligt dicht bij alle bezienswaardigheden zoals The Castle of Good Hope (VOC) en het parlementsgebouw. Heel gezellig, maar wel heel toeristisch. Hierbij ligt ook het toeristenbureau, waar ik eigenlijk voor kwam. Na een stuk of 30 folders verzameld te hebben ben ik neergeploft op een bankje om ze allemaal door te kijken. Naast mij stond een straatmuzikant die helemaal opging in zijn nummers. Beetje jammer dat hij maar 3 nummertjes kende en die constant achter elkaar speelde waardoor ik ze nu al heel de week in mijn hoofd heb. Tussen het spelen door had hij 3 kleine negertjes van een jaar of 3/4 verzameld die Micheal Jackson nadeden. How cute!

Dinsdag had ik mijn eerste kennismaking met mijn nieuwe baas en collega’s. Ik zag er natuurlijk op mijn best uit, met mijn tomatenvoorhoofd en pipo-de-clown-neus. Mijn baas is heel relax, hyperactief en altijd in voor grapjes. Mijn collega’s zijn ook heel erg aardig. Het is een jong team. Het bedrijf zit in een heel groot bedrijvenpark en het kantoor is heel nieuw en mooi. Boven ons zit het hoofdkantoor van Redbull en van Adidas, dus veel grote namen. Naast ons zit een bedrijf dat heeeel veel alcohol verkoopt zoals Redlabel en smirnoff. Ik hoef niet eens meer naar de kroeg! Ik ben heel erg enthousiast over wat ik mag doen. Andrew, mijn baas, geeft me heel veel vrijheid, en komt met heel veel nieuwe ideeën. Ik weet dus niet van te voren wat ik mag gaan doen en dat maakt het heel leuk en afwisselend.

Donderdagavond zijn we geweest uiteten. We dachten naar een goede Italiaan te gaan, maar die zat helaas vol. Dus wij in de auto door de straten kneuren, op zoek naar een leuk eettentje. Dat heeft ons ongeveer een uur gekost. Te duur, niet lekker, te druk, te warm, te koud, te ongezellig.. pffff. Hadden we eindelijk iets gevonden, konden we nog een half uur zoeken naar een parkeerplaats. Leuk, zon grote stad! Om half 10 konden we eindelijk aanvallen. Diewertje kwam met het pracht idee om nog naar de Mc te gaan voor een MC flurry, dus die hebben we ook nog even naar binnen gewerkt. Lekker gezond. De MC donalds is hier enorm goedkoop, vergeleken met Nederland. wat een geluk :D

Zaterdag was het eindelijk zo ver. Chloë land in the mother city :D! Ik heb haar meteen meegenomen naar Camps Bay, een leuk fancy strandje in de buurt. We hadden nog heel wat bij te praten, dus voor we het wisten was het laat. We hebben de zon zien zakken in de zee, en ons ondertussen scheef gelachen om de waarschuwingsborden over haaien die geschreven waren in het Afrikaans (foto’s). Ha! We hebben wat gegeten in een Italiaans restaurantje en lekker cocktailtjes gedronken. We belden een taxi om naar huis te gaan, maar we waren even vergeten dat het zaterdagavond 11 uur was. Mijn ouwe vertrouwde taxi had pas over een half uurtje tijd. No problem, nog maar een Cosmopolitan dan maar :D. Eenmaal thuis hebben we met de rest van het huis nog wat gezeten en daarna een filmpje gekeken. Film gekeken op Zaterdagavond? Ja, ik word hier nog degelijk.

Zondags hebben we de toerist uitgehangen en zijn we met zon tourbus met open dak door de stad gaan rijden. Je krijgt van die belachelijke rode oortjes in, waar door iemand je alles vertelt over de plekken die je passeert. Het was echt een supermooie route en we hebben onze ogen uitgekeken. Helaas hadden we geen tijd om overal uit te stappen en alles te bekijken (we waren iets te laat opgestaan prongluk), maar dat doen we nog wel als we ons autootje hebben. We hebben wel een tour met gids gemaakt door een van de Townships hier in Kaapstad. Dit was indrukwekkend, maar eerlijk gezegd niet zo shockerend als ik had verwacht. Dit was een van de betere townships, waar iedereen stromend water en elektriciteit heeft. De meesten wonen wel in een heel klein hutje met 7 of meer man, en delen 1 toilet met 12 andere families. Sommige families hebben geluk en wonen in een stenen huisje, gemaakt door de overheid of door hulporganisaties. Veel hebben ook gewoon een auto, een wasmachine en een tv. Het is leuk om te zien hoe ze leven. Ze hebben ook groentewinkeltjes, kappers, pubs en zelfs een internetcafé. Heel interessant om ook de andere kant van Kaapstad te zien, de armoede. Maar hoe arm ze ook zijn, ik heb niet het gevoel dat ze echt ongelukkig zijn. Ik denk nu wel 2x na voordat ik zeur over mijn iets te hard gebakken biefstukje of een auto zonder airco. We zijn zo verwend!
Na de tour zijn we V&A Waterfront gaan verkennen, een heel moderne toeristische haven. We dachten te gaan shoppen, maar het winkelcentrum waar wij beland waren leek alleen Hugo Boss, Gucci, Guess, Prada en Burberry te verkopen. Dus hebben we het maar veranderd in windowshopping. Ook leuk. Ondanks dat ik me heel goed had ingesmeerd, is mijn net nieuwe vel op mijn voorhoofd weer knalrood. Ook Chloe heeft veel weg van een kreeft. Leuk straatbeeld, twee tomaten zoekend naar de weg.
Lekker in stijl zijn we Fish & Chips gaan eten aan de haven. Heeerlijk. Toen ik klaar was en even mijn handen ging wassen, hadden de zeemeeuwen mijn overgebleven vis en frietjes al even in de gate gehouden. Ze grepen hun kans, waarbij Chloë een grote gil slaakte, heel het terras haar kant op keek, en 10 meeuwen ondertussen mijn bord zaten op te eten. Laat Chloe nu net een zeemeeuwen-fobie hebben. Pas toen de ober de meeuwen weg kwam jagen durfde Chloe haar ogen weer open te doen. Ondertussen lag ik op de grond van het lachen, samen met de rest van het terras. Prachtig. Toen Chloe van de schrik bekomen was gingen we nog even naar het amfitheater waar een Afrikaanse band zich uit stond te sloven. Er hing echt een leuk sfeertje! Hier hebben we gezeten tot het begon te regenen. Ja REGEN! Ik kreeg opeens een flashback naar Nederland. We zijn toen maar zo snel mogelijk naar huis gevlucht want we wilde er niet te erg aan herinnerd worden.
Nu is de nieuwe werkweek weer begonnen. Gisteren ben ik begonnen met mijn nieuwe opdracht; Superdeluxe dure accommodaties en safari’s zoeken en die vervolgens op de site zetten. Als ik terugkom kan ik een carrière beginnen als websitebouwer of computernerd! Ik vind het stiekem nog heel leuk ook… Ik heb de accommodaties van Namibië en Zimbabwe al op de site staan. Mijn werk bevalt dus meer dan prima. Toch kijk ik weer heel erg uit naar het volgende weekend…

Mijn foto’s heb ik op picassa web gezet. De link is :http://picasaweb.google.com/suzannievergeld/Afrika?authkey=Gv1sRgCP2a7YSknOf1aA#
Have a look!

Baie dankie voor t lezen van mijn ellendig lange verhaal [L] Tot het volgende verhaal!
Cheers!

  • 18 Januari 2011 - 12:00

    Joey Schmeitz:

    Heej Suzan,
    Ik heb direct bij het zien van het waarschuwingsmailtje je verslag gelezen! Wat een leuke verhalen, we weten nu al dat we moeten opletten met zeemeeuwen. Ik heb echt genoten van je verhaal en met een glimlach zitten lezen.

    Tot over 4 weken, zullen we maar zeggen:P
    Groetjes

  • 18 Januari 2011 - 12:11

    Jenny:

    Wauw Suzan! Wat een story zeg! Super leuk om het zo allemaal te lezen :). Veel plezier nog, en ik kijk uit naar je volgende verslag! xxx

  • 18 Januari 2011 - 12:11

    Steef:

    Wat een leuk verhaaltje weer! Had stiekem al wat gelezen bij Chloe ;)!
    Succes met je werkweekje, en vrijdag over 2 weken komen Mirthe en ik alweer!

    xx

  • 18 Januari 2011 - 12:13

    Steef:

    Oeps iets té enthousiast vrijdag over 3 weken hihi

  • 18 Januari 2011 - 12:42

    Julia:

    Zoo klinkt allemaal super leuk joh!! Heb foto's ook gekeken, ziet er echt heel gaaf uit! Geniet dr nog ma goed van & heel veel succes op stage meid! Doe Chloë ook de groetjes! :D Liefs Julia

  • 18 Januari 2011 - 12:57

    Kar:

    Lieve Suzie,
    Ik geniet van je fantastische verhalen. Fijn dat Chloe er inmiddels is!

    Suerte y divertiros para los 2 tomates ;)

    Un beso desde Sevilla,
    Karlijn

  • 18 Januari 2011 - 13:42

    Mandy:

    hee tomaatje!

    heerlijk verslagje hoor :D heb goed gelachen! iedereen hier op school kijkt me als een botsauto aan als ik hier hele tijd in de lach schiet, maargoed!
    Fijn dat het zo leuk is :D 'k ga zometeen maar 's de foto's bekijken! Ben benieuwd naar die tomaat-gezichtjes hoor ;)
    toch maar íetsje beter smeren ;)

    Enjoy en ik kijk al uit naar 't volgende verhaaltje!

    xxx

  • 18 Januari 2011 - 14:03

    Mandy:

    lovely foto's trouwens schat!! :D Xx

  • 18 Januari 2011 - 14:26

    Hanneke:

    Heeeee Suuuss!
    Wat een leuk verhaaltje weerr.. echt fijn om soms eventjes iets te lezen van wat jij daar allemaal uitspookt, omdat dat moeilijk voor te stellen is voor onss! Door die foto's wordt het beeld nog beter! Echt super mooi allemaal daarr, ik geloof echt dat jij daar de tijd van je leven gaat hebben!

    Ook heel fijn dat je stage zo goed bevalt!!

    Ik ga binnenkort echt even skype op mijn laptop zettennn, maar ik heb het nu zooo druk met school en thuis en blabla, maar dat komt wel goed! Ik wil dat tomatenhoofdje van jou iig snel bewonderen hihi!!

    GENIET! En tot je volgende verhaal/mail!!
    xxxxxxxxxx

  • 18 Januari 2011 - 15:06

    Maud:

    Haa Suuuuus!!!
    wat leuk dat je weer 'n verhaaltje op je site hebt gezet hihi..
    je maakt me daar toch heel wat mee he, en die foto's maken 't dan helemaal af hahaha, nice!!
    En jullie tomaten-hoofdjes komen vast goed..

    Enjoyyy! en laat ons snel weer wat weten :)

    XX

  • 18 Januari 2011 - 15:13

    Floor:

    Suus!

    Echt raar om die armoede-wijkjes te zien op je foto's! Leuk dat jullie ook zoiets gaan bekijken.. Zie je inderdaad tenminste wat van de echte afrikaanse cultuur!

    En die tomatenhoofdjes.. tja wat zal ik ervan zeggen. Errrrug charmant ;)

    Tot skypsss :D

  • 18 Januari 2011 - 15:31

    Tom:

    Ik lees dat je je wel vermaakt....egt top!!
    Maar hoezo: Wij zijn zo verwend??? Een auto zonder airco kan toch ook gwoon niet...!! haha :P nee helemaal mee eens ;)

    Nog heeeeeel veel plezier daar en blijf vooral smeren he ;P

    xx Tom

  • 18 Januari 2011 - 15:45

    Christel:

    suzan :D
    leuk om weer wat te lezen.. en wat maak je veel meee! leuk!! ben echt jaloers op je zeg!!!
    ook nice dat het werken je goed bevalt daar
    kan niet wachten tot je volgende verhaaltje :)

    liefs christel

    ps. en toffe foto's!

  • 18 Januari 2011 - 18:09

    Loes:

    Nu nog wit & rood maar straks bruin! Is iig al meer dan dat ik kan zeggen ;) Jullie appartementje ziet er echt goed uit, en dat weer!! Oh men echt heerlijk :D

    Veel plezier!! x

  • 18 Januari 2011 - 21:08

    Renée:

    Hee tomaatje!

    Echt suuuper leuk zeg wat je allemaal gedaan hebt, en echt fijn dat je stage zo goed bevalt! :) Lijkt me ook echt wel wat voor jou!
    Vind 't wel echt raar dat je zo'n groot verschil hebt tussen arm & rijk.. Zo gek! Maar wel heel interessant!

    Nou meid, geniet er vooral heel erg van samen met Chloe! :) En tot snel op skype/email/msn en je leuke verhaaltjes!
    En smeer volgende keer toch maar een beetje zonnebrand op je tomaten neusje ;)

    xxxxxxxx

  • 19 Januari 2011 - 10:46

    Chantal:

    hee suus!
    al heel wat leuke dingen meegemaakt zo te horen! ben blij dat je stage je zo goed bevalt en je het zo erg naar je zin hebt! Wel heel apart die armoede en de huisjes waar ze in leven. Kunnen wij ons niet voorstellen.. ben benieuwd naar je volgende verhaal!!
    x

  • 19 Januari 2011 - 14:45

    Chantal Bouten:

    SUUS!
    leuk verhaaltje zeg! nu al zulke leuke dingen meegemaakt, behalve t verbrand zijn dan hihi. maar dat is nog genieten, ik zit dit haast met mn handschoenen aan te typen;)
    fijn voor je dat chloe er nu is en dat onze grote vriendin stefanie bijna naar jou toegaat! voor ons natuurlijk wat minder hihi..
    echt leuk om je foto's te zien, kon me er niks bij voorstellen.
    fijn dat je t daar nu al zo goed naar je zin hebt!! :D
    we skypen snel weer..

    liefs cienieee!! kus

  • 19 Januari 2011 - 20:56

    Rien En Jo:

    Hoi Suzan
    Fijn dat je het erg naar je zin hebt.
    Leuke foto's
    Ze hebben er wel leuke ,maar vooral gevarieerde kleuren huizen.
    Heel veel succes met je werk en we blijven je volgen.

    Groetjes uit het regenachtige meijel
    Jo, Rien en Joep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Hallo! Van Januari tot Juli loop ik stage bij escape4africa - een touroperator - in Kaapstad. Samen met Chloe woon ik in de wijk Gardens, in Villa Tivoli, met nog 4 of 5 andere studenten. Via deze site ga ik jullie op de hoogte houden van mijn leventje hier! Enjoy!

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 46751

Voorgaande reizen:

05 Januari 2011 - 04 Juli 2011

Placement South Africa

23 April 2013 - 30 November -0001

Backpacking down under

Landen bezocht: