Slapen kan altijd nog - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suzan Nievergeld - WaarBenJij.nu Slapen kan altijd nog - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suzan Nievergeld - WaarBenJij.nu

Slapen kan altijd nog

Door: suzannievergeld

Blijf op de hoogte en volg Suzan

03 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

‘Ik ben terug over 122 dagen’. Ohhhhhh!
Leuk van waarbenjij.nu om dat er zo overduidelijk aanwezig op te zetten, het lijkt nog zo lang! Maar toen begon in te rekenen... 180 – 122 dagen = 58 dagen. Ik zit al op 1/3e. HELP! Soms wens ik dat ik de gave heb om voor heeel even de wijzers stil te zetten. Helaas heb ik die niet en zal ik er toch echt aan moeten geloven; Tijd vliegt, en voor ik het weet vlieg ik ook – terug naar Holland. Ook zal de zomer zo voorbij vliegen en plaats maken voor een iets minder aangenaam temperatuurtje van rond de 20. Mijn levensmotto is sterker dan ooit: Genieten.
Genieten van elke zonnestraal, elke cheap cocktail, elke braai, elke fancy club, elke warme windvrije balkon-avond, elke goedkope bigmac, elk vrij weekend, elk beach-momentje en de heerlijke laid-back mentaliteit. Genieten van zoveel mogelijk ijsjes en sushi, zoveel mogelijk geld opbrassen aan leuke dingen, de road tripsjes, mijn goudbruine kleurtje, op slippers lopen en jurkjes dragen. Genieten van het hebben van zo weinig mogelijk verplichtingen, het buiten zitten en buiten leven, de gezelligheid in huis. Dit betekend: Zo weinig mogelijk slapen, alleen het broodnodige. Slapen kan altijd nog. Slapen is saai.

Ik geef toe, ik verlang soms enorm naar een siesta, maar ik vertik het om me eraan over te geven. Dit met resultaat dat ik regelmatig mijn ogen open moet houden op stage. Gelukkig bestaat er nog zoiets als koffie. Het helpt ook dat het op stage vrij rustig is, vooral nu. Mijn baas in nu in ‘Flipping cold Germany’, dus ik vermaak mezelf met schoolopdrachtjes, zelf-onderzoek, waarbenjij.nu, MSN, facebook en dagdromen. Prima.

Vorige week was rustig, met wat braaitjes en stapavondjes om de week te breken. Vrijdag was ik uitgenodigd om mee te gaan naar Ajax Cape Town. Samen met Gijs, Freek en Chloe ben ik met het huis van Stefanie ons dochter-clubje aan gaan moedigen. Het stadion lag in een nogal crappy buurt, maar zag er van binnen mooi uit. We merkte al snel dat we opvielen, aangezien wij – op 2 a 3 anderen na – de enige bleekscheten in heel het stadion waren. Ook onze heerlijk westerse houding – houterig, zittend en stil – viel op. De camera-ploeg had dat ook gespot, hoorde we later van een Collega van Chloe. Liet ik er net op mijn best uitzien. Een groep met negers in alle maten en leeftijdscategorieen naast ons stond te swingen en zingen alsof ze de world –cub al hadden gewonnen. Tijdens de wedstrijd ging dit door, en stonden er zelfs mensen met de rug naar het veld toe. Die kwamen overduidelijk niet voor het spel... Wat overigens begrijpelijk was aangezien het niveau te vergelijken was met het niveau van het Eerste van Meijel. Het werd een overwinning voor Ajax met 1-0. Dit wilde we graag gaan vieren met een cocktailtje op Longstreet. Helaas werd het plan in het water gegooit.. Helemaal omgekleed en opgetut waren we klaar om te vertrekken, toen we merkten dat we opgesloten zaten. Het automatische hek weigerde open te gaan. Na heel wat geduuw en getrek kwam er beweging in. Inmiddels was het alweer te laat om te gaan. De volgende dag zouden we om 7uur vertrekken. We gingen weer een weekendje weg; Op Safari! We deden verstandig en saai, en pakte die 5uurtjes slaap toch maar mee.

7 uur werd natuurlijk 8 uur. Ik heb bijna heel de weg geslapen, dus of het een mooie weg was weet ik niet (zo haal ik dus die slaap in, op onintressante momenten en tijdens autoritjes). Om 2 uur zou onze tour beginnen, en fashionable on time kwamen we om 5 voor 2 aan bij het Safari park. We hadden een 4x4 voor onszelf, waar we in rondgereden werden door Ashley, een erg enthousiaste guide die erg veel plezier had in zijn baan (not). Gelukkig wist hij veel van de dieren af, en als we er naar vroegen vertelde hij ons alles wat we wilde weten. We hebben alle dieren van de Big 5 (lion, leopard, rhino, elephant, buffalo) gespot, maar ik persoonlijk was het meest onder de indruk van de Giraffe. Wat een enorm beest! We stonden er 1 meter vanaf, ik kon hem bijna aaien! Het was echt een leuke ervaring. Vooral de plas-scene van haast 10 minuten lang was indrukwekkend. Ik dacht dat ik een piskonijn was...

We hadden een hostel geboekt in Mosselbay, een (te) rustig kustplaatsje op het begin van de Garden Route. We besloten lekker aan zee te gaan eten. Na wat biertjes en wijntjes kwamen de meest genante gesprekken op gang. Maar ag, niemand kon ons verstaan! We hebben vooral hard gelachen om de ‘zeekoe in een te klein jurkje en te kleine schoenen’ aan de tafel tegenover ons. Heerlijk, mensen uitlachen en belachelijk maken waar ze bij zijn als ze het toch niet kunnen horen.
Toen we betaald hadden en richting uitgang liepen zei de man naast de ‘Zeekoe’; “Hallo Hollanders! Wat komen jullie hier nu weer doen? Wat een gezelligheid aan tafel!” Oeps.... We probeerde onze lach in te houden en vooral onze schaamte te verbergen. Hebben wij weer. Voortaan maar even opletten met wat we zeggen. Hollanders zijn ook echt overal. Zelfs in een uitgestorven dorpje in Zuid Afrika.

We zijn die avond niet uitgegaag, gewoon omdat we dachten dat er toch niks uit te gaan viel. We sliepen met zn 7e op een kamer, dus vroeg slapen lukt je dan zowiezo niet en gezelligheid gegarandeerd. Het hele hostel moet ons vervloekt hebben, want het geluid dat we produceerde was genoeg om iemand in een isoleercel mee wakker te houden. Bij het zwembad werden we al weggestuurt, thank God niet uit onze stapelbedjes. Maar zoals ik al zei, slapen is saai. Slapen kan altijd nog. Dus gingen we door tot in de (vrij) late uurtjes en stonden we om half 9 alweer naast ons bed. Suzanne neemt dat niet-slapen wel heel letterlijk, en stond er om 6uur alweer naast. Wij meiden maakte ons klaar voor Route 62, een na-aap route van Route 66 in Amerika. De jongens namen de normale N2, omdat ze een langere, onverharde route waarschijnlijk niet zouden halen met hun bejaarde Beatle. De route was echt prachtig! Tot grote vreugde van Suzanne en Carlijn zagen we een hoop baboons (bavianen) over de weg scheuren. Ik vind het nogsteeds vreemd dat ze hier gewoon rondlopen. Onderweg hebben we een aantal stops gemaakt om wat plaatjes te schieten, en we hebben een Aloe- vera boerderij bezocht waar we ons blut hebben gekocht aan verzorgingsproducten. We hebben heel de dag gereden, en waren doodop toen we thuiskwamen. Natuurlijk weer gewoon doorgegaan met balkon-hangen en nakletsen tot mijn ogen echt dichtvielen.

Deze week mijn levensmotto goed nagestreeft met veel ijs, sushi, zon, strand en laid-back mentaliteit. Een belangrijke taak voor deze week; de mentale voorbereiding op zaterdag –DUTCH CARNAVAL in Kaapstad! We hebben een feestwinkel om de hoek gevonden waar we ons de komende dagen eens flink in gaan uitleven. Als bijna enige Limbo, zal ik die Brabanders, Tukkers, Randstadters en andere nep-carnavallers eens gaan leren hoe je Carnaval viert. Ook hebben we kaartjes gescoord voor een festival in Kirstenbosch Zondag, waar Goldfisch voor de laatste keer dit jaar zal spelen in Kaapstad. Ik kan niet wachten tot vrijdagmiddag 5oclock!

Mijn nieuwe foto’s staan ein-de-lijk op picassa web (uploaden duurt hier een eeeeuwigheid), in de mappen: Cape Point, Cederberg weekend, Random, Safari-weekend. Enjoy!
https://picasaweb.google.com/suzannievergeld

Nou, Ik zeg: Alaaf! Genieten van die Carnaval. En niet vergeten: Slaap vooral zo weinig mogelijk. Slapen is saai. Slapen kan altijd nog.

  • 03 Maart 2011 - 13:53

    Steef:

    Wat ben ik toch jaloers op jou schrijf kwaliteiten! Geweldig verhaal suus, ik zal maar niet zeggen dat ik gisteravond al om 21.30u in bed lag Prison break te kijken, ik was KO! (dus nu ben ik wel een beetje saai ben ik bang). Maar ik zal je dit weekend overduidelijk laten zien dat ik het eens ben met je motto!

    Hopelijk tot zaterdag anders zowiezo tot zondag!
    Chears!

  • 03 Maart 2011 - 13:55

    Kar:

    Lieve Suzan,
    Ik geniet van je verhalen, fijn om te lezen dat je zo geniet!
    Alvast een super carnaval.......
    en vergeet niet dat ook Brabo´s prima carnaval kunnen vieren jajaj!

    Besito guapa

  • 03 Maart 2011 - 14:04

    Maud:

    Haa Suuuuuss!!

    Ik heb je foto's net is zitten bekijken, wat mooooi die beestjes, en van dat cederberg weekend nog 'n x respect als ik zie hoe hoog je soms moest klimmen om op die berg te komen!!

    Carnaval vieren kunnen ze in brabant ook he suuus!! haha
    Nou geniet weer van je weekend, dan gaan wij ook eens flink carnavalllen! Ik zal er een op je drinken in het altijd leuke palladio, onder het genot van de limburgse muziek!!

    Jij veel plezier met je dutch carnaval party en vooooral doorgaan met genieten daar ;)!

    Liefssss X

  • 03 Maart 2011 - 14:23

    Joeschmeitz:

    Vrees niet! Er komen limburgers bij!

  • 03 Maart 2011 - 15:04

    Floor:

    hahaha, ben maar niet bang dat wij slapen dit weekend!!!!
    Woensdag wordt dat natuurlijk wel een hele dag én nacht bijkomen in bed of op de bank.. iig zoveel mogelijk liggend! hihi.

    Maarr geniet jij maar 4x zoveel van jou zaterdagje carnaval, in een veel te volle club, met ietsssss te veel limbo's ;) hihii!!!

  • 03 Maart 2011 - 15:37

    Jenny Van Der Heijden:

    Suzannn!!
    Ik kan niet anders zeggen dan dat ik echt zwaar jaloers bent op wat je allemaal doet daar! Wauw! Ik kan het niet anders verwoorden =))
    Je schijft echt wel leuke verhaaltjes, ennnn natuurlijk maak je ook de nodige fun mee! Ik heb ook al je foto's door gespit, maar wat zijn die toch geweldig. Je kunt de nodige dronke-avondjes ertussenuit pikken ;) Maar zeker wel vet allemaal! Ik kijk uit naar je volgende avonturen, en laat ze een poepie ruiken daar met carnaval, doe je er een extra schepje bovenop voor mij? Hier vieren ze geen carnaval... :(
    Heeel veel plezier nog!
    Liefss xxx

  • 03 Maart 2011 - 19:16

    Mandy S:

    Hell no dat wij slapen dit weekend!! 't Auw Wieverbal is al begonnen op de markt hier in sittard ;) ik kan lekker meegenieten in mn huisje van alle muziek op de markt! hihi!
    Maar morgen mag ik écht aan de bak! Studentencarnaval in Sittard, dan 3 daagjes werken en dinsdag lekker stappen!!! wel jammer dat je er niet bij bent hoor :(

    Veel plezier bij Goldfish meid! :D
    Xxx

  • 04 Maart 2011 - 09:16

    Chantal Nijssen:

    heee Suus!
    echt weer een super leuk verhaaltje!en je hebt gelijk, slapen is saai, dat kan altijd nog! Wij gaan hier lekker carnaval vieren, maar denk dat jij het daar niet minder leuk gaat hebben, en al hebt deze 58 dagen haha ;)
    Fijn weekend!!
    x

  • 04 Maart 2011 - 10:02

    Rien En Jo:

    Ha Suzan
    Weer een mooi verhaal.Het klinkt mischien wel raar wij vinden het heerlijk vroeg naar bed en lekker slapen.Suzan jou tijd komt ook nog wel dat jij dat fijn vindt maar daar hoef je nog langggggg niet aan te denken.geniet er nog van groetjes uit mijel

  • 05 Maart 2011 - 11:37

    Joanne :

    suzan, superleuke verhalen hoor! Wat gaaf zeg afrika!! Geniet er van!! Maat dat doe je al goed volgens mij;)

    Liefs!

  • 06 Maart 2011 - 12:24

    Lindsay:

    wat een verhaal weer meid!! leukkk met een smile zitte lachen! als je het leuk hebt gaat de tijd altijd snel ja, leuke foto's ben nog steeds jaloers op je je slaat eigenlijk gewoon een gedeelte winter over,, wil ik ook! haha ben wel toe aan warmte! trouwens mijn stage in augustus gaat naar Antwerpen het hilton hotel:) ben er erg blij mee!
    veel plezier nog daar,
    dikke kuss

  • 06 Maart 2011 - 21:58

    Lieke:

    Hee suzan!

    Ik lees jou berichtje weer vanuit Barca en heb echt respect voor je lange verhalen!!
    Ik deel je motto: SLAPEN IS SAAI ; SLAPEN KAN ALTIJD NOG, voor mij nog 117 dagen om alles uit dit motto te halen!
    Have fun and get drunk!

    Liefs Liek

  • 08 Maart 2011 - 09:27

    Chantal Bouten :

    SUUS ik schaam me. had je verhaal natuurlijk allang gelezen, maar heb helemaal niet gereageerd! gelukkig ben ik weer helemaal op de hoogte van je persoonlijke avonturen hihi. en dit verhaal maakte t natuurlijk compleet.
    volgend jaar met carnaval staat we weer dansend in de kroeg met n wijntje in de hand!
    dikke kus ciennn

  • 08 Maart 2011 - 17:57

    Reneee:

    ik schaam me ook cientje, had het wel al gelezen maar nog niett gereageerd!
    Ben blij dat je huul erg naar je zin hebt! Ook op je mailtje moet ik nog eventjes reageren, maar dat komt nog :) hihi!
    Hoe was 't festivalletje zondag? En hoe was je carnaval evening?

    kusjeeee

  • 08 Maart 2011 - 21:06

    Mart En Wilma:

    Even een berichtje uit Heibloem.
    Ik switch van jouw site naar die van Lieke en moet zeggen dat jij toch wat uitgebreider bent in je recensies. Leuk om te lezen. Lieke spreken we natuurlijk vaker, dat maakt veel goed.
    Zondag hebben we nog een familiebijeenkomst (wandelen en gehaktballetjes eten !!) en zullen we het er zeker nog eens over hebben.
    Veel plezier nog, samen met je "oudjes" die je binnenkort komen opzoeken heb ik gehoord.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Hallo! Van Januari tot Juli loop ik stage bij escape4africa - een touroperator - in Kaapstad. Samen met Chloe woon ik in de wijk Gardens, in Villa Tivoli, met nog 4 of 5 andere studenten. Via deze site ga ik jullie op de hoogte houden van mijn leventje hier! Enjoy!

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 46761

Voorgaande reizen:

05 Januari 2011 - 04 Juli 2011

Placement South Africa

23 April 2013 - 30 November -0001

Backpacking down under

Landen bezocht: